Belgische Alliantie voor Duurzame Palmolie ​ realiseert belangrijke doelstelling en verwelkomt DETIC als partner

• Oproep tot breder Europees politiek engagement met voortrekkersrol voor België
  • Vandaag reeds enkel gecertifieerde duurzame palmolie op de Belgische markt
    en nog striktere regels worden voorzien tegen 2020
  • Uitbreiding naar non-food met ondertekening van het charter door sectorfederatie DETIC

De Belgische Alliantie voor Duurzame Palmolie (BASP) werd in november 2014 boven de doopvont gehouden en vandaag, 1 jaar later, maakt de BASP twee realisaties bekend. Vooreerst zijn haar leden geslaagd in hun opzet om vanaf deze maand enkel RSPO-gecertifieerde duurzame palmolie op de Belgische markt te gebruiken. Deze verwezenlijking vergde grote inspanningen van de Belgische producenten, maar is een belangrijke stap naar nog striktere criteria van duurzame palmolie tegen 2020. Samen met zusterallianties uit onze buurlanden is de BASP er ook van overtuigd dat België één van de voortrekkers kan zijn van een breder Europees politiek engagement. Daarnaast kondigt de alliantie trots aan dat sectorvereniging DETIC zich engageert om het gebruik van duurzame palmoliederivaten te promoten door implementatieprocedures te bevorderen bij haar ledenbedrijven. De ondertekening van het charter door DETIC, die de fabrikanten en verdelers van o.a. cosmetica, detergenten, onderhoudsproducten, lijmen en mastieken vertegenwoordigt, maakt duidelijk dat de vraag naar duurzame palmolie ook leeft in de non-food sector en dat een overkoepelend initiatief zoals de Belgische Alliantie voor Duurzame Palmolie een duidelijke meerwaarde creëert.

De Belgische alliantie voor duurzame palmolie (BASP) is een samenwerkingsverband tussen verschillende spelers van de palmolieketen met als doel het verschaffen van objectieve informatie over palmolie en de promotie van het gebruik van duurzame palmolie, daar waar het nog niet het geval is.

“We zijn erg fier dat al onze leden erin zijn geslaagd om voor hun producten op de Belgische markt enkel en alleen gebruik te maken van RSPO-gecertificeerde duurzame palmolie (Round Table for Sustainable Palmoil[1]). Het is een cruciale stap in de omschakeling tegen 2020 naar de verwerking van volledig duurzame palmolie[2] in hun producten, bestemd voor de Belgische markt”, aldus Philippe Thiry, Voorzitter van de Belgische Alliantie voor Duurzame Palmolie.

Om deze transformatie tegen 2020 te verzekeren, hebben alle leden een charter met verscherpte doelstellingen ondertekend. Dit langetermijnobjectief wil de alliantie bereiken aan de hand van opeenvolgende jaarplannen, waarin leden heel concrete doelstellingen vinden om stapsgewijs de transitie te maken naar volledig duurzame palmolie.

België spant zich in op het Europese schouwtoneel

Op korte tijd heeft België zijn aankooppolitiek van palmolie duurzamer kunnen maken, op initiatief van de bedrijven zelf. Het feit dat de Belgische producenten deze inspanningen leveren is een goede zaak, maar idealiter kadert dit binnen een ruimere internationale transformatie naar een duurzame palmoliemarkt, waarbij België, samen met onder meer Nederland, Frankrijk, Duitsland, Denemarken en het Verenigd Koninkrijk, mee een voortrekkersrol kan spelen binnen Europa.

Philip Thiry legt uit: “De Nederlandse Minister Lilianne Ploumen, bevoegd voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking, wil duurzame palmolie op de agenda zetten tijdens het Nederlands voorzitterschap van de Raad van de Europese Unie, dat start in januari 2016. Vanuit de BASP roepen wij de Belgische regering, bij monde van Marie-Christine Marghem, Federaal Minister van Duurzame Ontwikkeling, op om deze oproep te ondersteunen en mee het voortouw te nemen binnen Europa. Gezien de goede resultaten die onze alliantie kan voorleggen, zijn wij ervan overtuigd dat België een zinvolle bijdrage kan leveren in dit debat”.

Federaal Minister van Duurzame Ontwikkeling Marie-Christine Marghem: “Ik ben de Belgische alliantie voor duurzame palmolie en haar ledenbedrijven erg dankbaar voor de geleverde inspanningen tot nu toe en juich het engagement voor 2020 toe. Het is opmerkelijk dat een engagement van bedrijven en federaties zo snel reeds leidt tot concrete resultaten. Ik ben ervan overtuigd dat de transitie naar duurzame palmolie noodzakelijk is en dat een gecoördineerde aanpak op internationaal niveau belangrijk is.”

Met DETIC treedt non-food op de voorgrond

Sectorvereniging DETIC vertegenwoordigt een 120-tal ondernemingen die producten maken of verdelen in uiteenlopende sectoren (cosmetica, onderhoudsproducten, lijmen, mastieken…). Een van de missies van DETIC is om haar leden te helpen zich te ontplooien binnen het nieuwe model van Duurzame Ontwikkeling. Binnen de levenscyclusanalyse is de keuze van grondstoffen een belangrijk element inzake de impact op het milieu. Het is voor de producten van de DETIC-sectoren de eerste stap binnen het ecodesign concept. Daarom moedigt DETIC haar leden, die kiezen voor biosourcing, aan om ingrediënten te gebruiken die compatibel zijn met duurzame ontwikkeling. De ondertekening van het charter van de Alliantie voor Duurzame Palmolie past binnen deze dynamiek die, binnen de context van duurzame palmolie en in het bijzonder, diens derivaten (surfactanten), de voorkeur geeft aan RSPO-gecertificeerde of soortgelijke bronnen.

Françoise Van Tiggelen, Secretaris-Generaal bij DETIC, licht toe: “De sectoren die wij als vereniging vertegenwoordigen zijn misschien niet meteen grootverbruikers van ruwe oliën, maar onze producenten zijn wel voortdurend op zoek naar hernieuwbare grondstoffen die op een duurzame manier beheerd worden. Door het charter van de Alliantie voor Duurzame Palmolie te ondertekenen, wensen we de vraag naar de traceerbaarheid van palmoliederivaten te versterken en de alliantie te ondersteunen in haar 2020 doelstellingen.”

De federatie zal aan de hand van een activiteitenprogramma haar ledenbedrijven informeren en sensibiliseren over de noodzaak tot actie en vervolgens de geleidelijke omschakeling naar duurzame palmolie stimuleren en begeleiden.

“De ondertekening van het charter door DETIC versterkt zonder meer de BASP, die hiermee nieuwe schakels in de palmolieketen bestrijkt.”, aldus Philippe Thiry, Voorzitter van de Belgische Alliantie voor Duurzame Palmolie. “De DETIC-sectoren vertegenwoordigen een belangrijk deel van de non-foodsector, die uiteraard ook gebaat zijn bij een duurzame productie van palmolie.  Hoe meer sectoren stroomafwaarts in de keten vertegenwoordigd zijn, hoe doelgerichter wij kunnen optreden. Ik nodig ook andere verantwoordelijke gebruikers van olie en oliederivaten uit om zich te engageren voor duurzame palmolie”.

De alliantie blikt vol verwachtingen vooruit

De Belgische Alliantie voor Duurzame Palmolie heeft zich opnieuw een ambitieuze doelstelling gesteld. Alle ledenbedrijven van de BASP hebben zich geëngageerd via een charter om er voor te zorgen dat tegen 2020 producten waarin palmolie verwerkt wordt en die finaal bedoeld zijn voor de Belgische markt enkel en alleen duurzame palmolie bevatten. De ledenbedrijven hebben reeds aangetoond dat ze prestaties kunnen leveren, maar de BASP roept mee op om deze transformatie te bewerkstelligen op een breder, internationaal niveau met steun van politici en zusterallianties in binnen- en buitenland.

[1]. De Round Table for Sustainable Palm Oil (RSPO) is een stichting die wereldwijde globale standaarden voor een meer duurzame palmolie ontwikkelt en implementeert en certificaten uitreikt aan palmolie die voldoet aan een aantal voorwaarden op het gebied van milieu, sociale wetgeving en transparantie. Sinds de oprichting in 2004 kon RSPO reeds 1,8 miljoen hectare oliepalmen certifiëren en droeg het bij tot behoud van duizenden hectare woud. Naast werkelijk RSPO-gecertifieerde palmolie, is er ook palmolie, gecertifieerd volgens Greenpalm (zie link)."

[2] Onder volledig duurzame palmolie verstaan wij RSPO-gecertificeerde palmolie waarbij nog extra criteria worden opgenomen zoals de bescherming van alle waardevolle bossen van en moerasgebieden, traceerbaarheid en de expliciete steun aan kleine, onafhankelijke boeren.

Over DETIC

DETIC is de Belgisch-Luxemburgse vereniging van de producenten en verdelers van zepen, cosmetica, wasmiddelen, onderhoudsproducten, hygiëne en toiletartikelen, kleefstoffen, aanverwante producten en uitrusting. Als woordvoerder van verschillende sectoren bouwt DETIC aan een positieve en geloofwaardige reputatie voor de aangesloten bedrijven. De belangrijkste opdracht van de vereniging is haar leden te ondersteunen, te begeleiden en te adviseren bij het verantwoord op de markt brengen van hun producten, diensten en oplossingen. DETIC beschikt over de nodige expertise op het gebied van regelgeving en techniek, alsook op het vlak van communicatie en duurzame ontwikkeling.

Persbericht BASP & DETIC - Engagement voor Duurzame Palmolie

Ariane Louwaege

Wim Lefebure

Whyte

Persberichten in je mailbox

Over Belgische alliantie voor duurzame palmolie

De Belgische alliantie voor duurzame palmolie werd opgericht door verschillende spelers van de palmolieketen die zich engageren om tegen eind 2015 enkel en alleen maar RSPO gecertifieerde palmolie te gebruiken in de voedingsproducten waarin palmolie verwerkt is en die zij finaal op de Belgische markt plaatsen. De alliantie ziet dit als een eerste stap in de transformatie naar een markt van duurzame palmolie. Een nieuw charter verscherpt deze doelstellingen met als horizon 2020.

De federaties die deel uitmaken van de Belgische alliantie voor duurzame palmolie zijn FEVIA, UNIFA, FGBB, CHOPRABISCO en LIPROBEL. De Belgische bedrijven die deel uitmaken van de Belgische alliantie voor duurzame palmolie zijn Aigremont, Ferrero, Natra Malle, Unilever, Vandemoortele, Lotus Bakeries, Puratos, Royale Lacroix, en SIPEF.